FANDOM

Untitled 86 Denne artikel er kun lige påbegyndt. Du kan hjælpe SPEKTRUM wikia ved at tilføje mere info.
Kompasset
Egenskaber Kan bruges til at bevæge sig i tid og sted.
Antal Ukendt. Mindst tre.
Ejer De tidsrejsende
Bag om bøgerne
Først set Leoniderne
Sidst set Ursiderne

Kompasset er et instrument, som kan bruges til at rejse i tid og rum.

"Under en kuplet glasrude i midten er der et sort-hvidt verdenskort, og rundt langs kanten sidder ti små, runde skiver med symboler."

"På siden af instrumentet, under de ti små skiver, er nogle rillede metalbånd, ligesom på en kodehængelås. Når Linus drejer på metalbåndene, forskyder symbolerne sig på de ti skiver med en metallisk skurren."

"Karl følger Linus' bevægelser med vagtsomme øjne, da han lader en pegefinger glide hen over en kantet fordybning på oversiden af instrumentet. Fordybningen starter ude ved metalkanten og går halvvejs ind over det kuplede glas."

"Jeg kigger nærmere på fordybningen. Den er trekantet med buede sider."

"De fem skiver er indstillinger fra sekunder til måneder. Det er derfor man kan indstille tocifrede tal på dem. De fem skiver til højre for prismet er til at indstille årstallet."

"Og årstallet kan tilsyneladende kun indstilles med fem cifre."

"Kortet kan manipuleres ved at sætte prismet omvendt i."

Da Josef tapper på glasset, zoomer kortet ind og da han zoomer endnu mere ind, dukker der en grundplan over huset op.

"Konturerne på de forskellige former bølger ganske let, som om det sorte stof inde i glaskuglen er i konstant bevægelse.

[Jeg har seriøst ingen anelse om hvilken form kortet har. Er det rundt? Ovalt? Måske æggeformet eller firkantet??]

Kortet kan ikke registrere organismer

 Historie Edit

Funktion Edit

Kompasset kan bruges til at bevæge sig i tid og rum. Det kan kun aktiveres når en meteorstorm af bemærkelsesværdig størrelse passerer over landet.

Udseende Edit

Detaljer Edit