FANDOM

Untitled 86 Denne artikel er kun lige påbegyndt. Du kan hjælpe SPEKTRUM wikia ved at tilføje mere info.
"Første bog i Spektrum-serien er uden tvivl en af årets bedste danske young adult-bøger."
— Weekendavisen, 7-11-2014, Leoniderne
Leoniderne
Leoniderne forside
Forfatter Nanna Foss
Fortæller Emilie
Omslag Danielle Finster
Typografi Henriette Hesselholdt
Udgivelsesdato 19.10.2014
Handlingsår 2011, 1969
Forlag Tellerup
Kapitler 56
Sidetal 542
ISBN 978-87-588-1370-7
Rækkefølge
Forgænger
N/A
Efterfølger
Geminiderne
Spektrum 1 Leoniderne

Spektrum 1 Leoniderne

Den officielle trailer for Leoniderne

Leoniderne er den første bog i SPEKTRUM-serien. Den er fortalt af Emilie og handler om de tidsrejsendes møde med hinanden, samt fundet af kompasset, deres første oplevelse med Horror Vacui og deres første tidsrejse.

Bagsidetekst Edit

Hvornår startede det egentlig?
Med den gamle dame der beskyldte os for verdens undergang?
Med drømmen om de lysende hænder?
Med kompasset der gav os brandsårene?
Eller længe før?
15-årige Emilie tegner en dreng med turkise øjne og et mystisk prismesmykke.
Dagen efter får hun et chok, da drengen starter i hendes klasse. Før Emilie får set sig om, har hun trekantede ar i håndfladerne, og hendes skolekammerater begynder at kunne uforklarlige ting.
Eller er det bare indbildning?
Grænserne mellem drøm og virkelighed viskes ud, og Emilie prøver desperat at undgå at blive en del af kaosset.
Men snart må hun indse sandheden.
Det er kun et spørgsmål om tid …
LEONIDERNE er første bind i serien SPEKTRUM, hvor venskab, kærlighed og skæbnesvangre valg bindes sammen på tværs af tid.

Resume Edit

Synopsis Edit

Emilie og Alban er ude at shoppe; en afledningsmanøvre mens Linus er ude at købe fødselsdagsgave til Alban. Ude på gaden mødes de med Linus, som kommer gående med Frostmourne, og sammen begiver de sig i retning af Alban og Linus' lejlighed. De når dog ikke langt før de får øje på en ældre hjemløs dame, som sidder sammenkrummet på et fortov. Alban og Emilie skal til at give hende penge, da hun pludselig ser ud til at genkende dem, til trods for at hun er blind, og begynder at råbe op om at Horror Vacui vil komme og at de er skyld i det. De skynder sig væk.

Da de ankommer til Alban og Linus' lejlighed fejrer de Albans fødselsdag, og Emilie overnatter der. Den nat har Emilie sit første drømmevarsel, hvilket involverer at hun ligger under håndvasken på et badeværelse mens alt bliver opslugt af Horror Vacui, hvorved hun vågner. På samme tid har Alban et mareridt, men om hvad finder man ikke ud af. De falder i søvn igen og Emilie drømmer nu at hun står i et kontor, at hendes håndflader lyser, at der er en meteorstorm og at hun møder en dreng, som peger på en flyttekasse. Emilie vågner igen og beslutter sig for at tegne drengen fra hendes drøm. Da Alban spørger hvad hun tegner, taler hun udenom.

På vej til skole, morgenen efter, bliver Emilie og Linus overfaldet af Jonathan med snebolde. De fleste af Emilies tegninger bliver vandskadet og må smides ud, men den af drengen fra hendes drøm overlever, og i dansktimen får hun den færdiggjort.

I matematiktimen viser det sig at Emilie har fået en ny lærer, Janus, efter hendes gamle lærer abrupt blev sygemeldt en måned forinden. Janus giver eleverne en tværfaglig projektopgave, som de skal arbejde sammen på frem til juleferien, og sætter Emilie i gruppe med Adriana.

Emilie og Adriana går ned på skolebiblioteket for at brainstorme. Her møder de Pi, en ny elev på skolen. Pludselig dukker Jonathan op og tyrer en snebold i øjnene på Emilie, men inden hun får tørret sine øjne, hører hun nogen give ham igen. Pi hiver Emilie ud på toilettet så hun kan få skyllet øjnene. Det viser sig at Jonathans angrebsmand er Noah, tvillingebror til Pi og drengen fra Emilies drøm. Tvillingerne går til rektors kontor og Emilie og Adriana fortsætter deres arbejde. Adriana får øje på Emilies tegning af Noah og begynder at udspørge hende, men Emilie benægter at hun kender til ham. Inden de kan komme i gang med at arbejde videre, dukker tvillingerne op igen og spørger om Emilie kan hjælpe dem hen til klasseværelset.

Karakterer Edit

Detaljer Edit

  • Arbejdstitlen for serien var 'Stjernebørn', men da forfatteren syntes at det lød cheesy, blev titlen ændret til 'Spektrum'.
  • Originalt ville Nanna Foss have et billede af kompasset på forsiden, men i sidste ende blev det besluttet, at prismet både ville være mere dekorativt og indbringe flere læsere.
  • Leoniderne blev udgivet d 19. oktober 2014, selvom den først rigtig blev indviet en uge senere på Herlufsholm Fantasybogmesse. Enkelte testlæsere havde dog fået udleveret eksemplarer før den officielle udgivelse.